Zlikwidowane kanały tematyczne
Autor: MN
Powstanie kanałów tematycznych Polsatu wiąże się z odebraniem koncesji na nadawanie Krajowej Telewizji Kablowej ATV, istniejącej na polskim rynku od 1993 r.

W 1997 roku ATV uruchomił dodatkowy program ATV 2 i stał się nadawcą pierwszych polskich kanałów tematycznych. Na pierwszym z nich emitowane były bloki ATV Relaks (główny program) i Super ATV (muzyczny), na drugim zaś - ATV Smyk (dziecięcy) i ATV Kino. Ostatecznie w 1998 roku bloki te zamieniono kanałami: ATV Relaks i ATV Kino (od 20.30 do 22.30) na pierwszym kanale i ATV Smyk / Super ATV (czyli ATV dziecięcy i młodzieżowy) na drugim.

Jednak rok później - w marcu 1999 roku - ATV nieoczekiwanie został zmuszony zakończyć nadawanie. Przyczyną była decyzja KRRiT o cofnięciu ATV koncesji na rozpowszechnianie programu. Był to precedensowy w naszym kraju przypadek, gdy Rada odebrała nadawcy koncesję z powodu jego problemów finansowych.

ATV, mimo że nie mógł już nadawać własnego programu, działalności telewizyjnej jednak nie zawiesił. Już w kwietniu 1999 roku firma została producentem kanałów tematycznych Polsatu Cyfrowego. Do pakietu platformy włączono dawne, jednak działające już na koncesji Polsatu, programy ATV. Relaks stał się kanałem muzycznym, Smyk pozostał zaś w prawie niezmienionej formule. Filmy i seriale ATV przeniosły się natomiast na trzy nowo otwarte kanały: Dla Ciebie (produkcje dla kobiet), Formuła 1 (dla męskiej części widowni) i Komedia (filmy, seriale komediowe i programy rozrywkowe). Stacje te, mimo że nadawano je pod logo Polsatu, wypełniały głównie programy ATV.







W ofercie Polsatu 2 Cyfrowego znalazł się także kanał Info-Dokument, który w oprawie graficznej i zapowiedziach programowych funkcjonował jako Spotkania. Jego ramówkę wypełniały głównie filmy i seriale dokumentalne oraz serwisy informacyjne. Za ofertę programową kanału odpowiadał nie ATV, a Polsat.



Nowe kanały szybko pojawiły się w sieciach kablowych. Reakcje widzów były różne. Jedni przyjęli je bardzo życzliwie, innym nie odpowiadała słaba jakość techniczna i domagali się usunięcia z kablówek programów Polsatu Cyfrowego. W związku z powyższym wielu operatorów masowo zaczęło je wycofywać ze swych sieci. Ostatecznie Polsat zmuszony był wypełnić swoje kanały tematyczne wyłącznie własnymi programami i filmami. W 2000 r. (za zgodą KRRiT) kanał Smyk zmienił nazwę na Junior (i dzielił częstotliwość z pasmem filmowym Filmax), Dla Ciebie na Ona, Formuła 1 na On, a Relaks na Muzyczny Relaks.

Natomiast stacja Info-Dokument zniknęła z rynku w 2000 roku, wraz z pojawieniem się Polsatu Sport. Pozycje programowe stacji przesunęły się do Polsatu 2, który od tej pory funkcjonował jako Polsat 2 Info (Polsat 2 w 2000 r. został połączony z TV 4, nie zrezygnowano jednak z marki kanału i przekształcono go w stację informacyjno-dokumentalną). Jak się okazało, Polsat tworzył kanały bez kosztowo. Wkrótce bowiem został oskarżony o to, że nadając programy dokumentalne w Info-Dokumencie i Polsacie 2 Info łamał sądowy zakaz i naruszał prawa autorskie amerykańskich producentów. Zakaz emisji dotyczył dwudziestu czterech tytułów. Łódzka spółka Europa, która kupiła prawa do filmów od Amerykanów, domagała się od Polsatu odszkodowania w wysokości 450 tysięcy dolarów. Europa opracowała polską wersję językową seriali, po czym udzieliła licencji na ich emitowanie spółce LTV z Hamburga. Ta zaś odsprzedała prawa do emisji telewizji Polsat. W umowie zaznaczono, że filmy mogą być emitowane wyłącznie w cyfrowym kodowanym kanale tematycznym Spotkania, który nosił nazwę Info-Dokument. Tymczasem Polsat zaczął nadawać seriale również w kanale Polsat 2. Niektóre umieścił także w lipcowej ramówce, mimo że prawo do emisji części filmów wygasło 30 czerwca 2000. Identyczny manewr Polsat wykonał ze starymi kronikami, które kupił - za pośrednictwem hamburskiej LTV - od warszawskiej Wytwórni Filmów Dokumentalnych i Fabularnych. Program 40 lat minęło, w którym kroniki komentuje Michał Komar, pojawił się również w Polsacie 2, choć umowa ograniczała emisję do kanału Info-Dokument.

Kanały: Ona, On, Junior/Filmax, Komedia i Muzyczny Relaks nie radziły sobie na polskim rynku i 2 września 2002 przestały istnieć. Zamiast nich w ofercie Polsatu Cyfrowego pojawiły się kanały tworzone przez zewnętrzne firmy: Club i Fox Kids.







12 września 2000 ruszył Teleuniwersytet, kolejna stacja tematyczna Polsatu, która dzieliła częstotliwość z kanałem dla abonentów - INFO.

- Teleuniwersytet ogranicza do minimum wydatki na dojazdy do uczelni, koszty zakwaterowania i inne cele socjalne - wymieniał we wrześniu 2000 zalety interaktywnego kanału platformy cyfrowej Polsatu ówczesny rzecznik prasowy nadawcy Tomasz Matwiejczuk. Był to pierwszy w Polsce multimedialny system edukacyjny, z którego można było korzystać używając odbiornika telewizyjnego. Satelitarna emisja programu stwarzała jednak wymóg posiadania specjalnego dekodera. Jednocześnie cyfrowy przekaz pozwalał połączyć właściwości dwóch mediów - telewizji i internetu.

- Uruchomiliśmy na platformie specjalny kanał Portal ITV, w którym zamieszczamy materiały dydaktyczne pomocne w nauce, a także testy i pytania kontrolne - tłumaczył Matwiejczuk. Dzięki tej usłudze student mógł w szybki i prosty sposób sprawdzić swoją wiedzę. Po rozwiązaniu zadań otrzymywał wynik informujący o ilości poprawnie udzielonych odpowiedzi. Zaletą interaktywności Teleuniwersytetu był również bezpośredni kontakt z wykładowcą. Oglądając zajęcia widz mógł komunikować się z naukowcem poprzez dekoder, modem lub specjalną linię telefoniczną.

- Pytania i wypowiedzi studentów pojawiają się na ekranie prowadzącego, a także na ekranach telewizyjnych wszystkich innych osób biorących udział w wykładzie - wyjaśniał Tomasz Matwiejczuk. Szeroka gama środków dydaktycznych wykorzystywanych przez naukowców - jak nagrania filmowe, fotografie, wykresy i tabele - powodowała, że zajęcia były ciekawe. Teleuniwersytet nie był uczelnią. Pośredniczył jedynie w przekazywaniu wykładów z uczelni do studentów. Z kanału telewizyjnego mogła skorzystać każda polska uczelnia, która miała uprawnienia Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu do nadawania dyplomów ukończenia studiów wyższych. Program edukacji i własne świadectwa oferowała więc uczelnia, a nie Polsat.



- Tak więc egzaminy i zaliczenia przeprowadza szkoła wyższa według zasad w niej obowiązujących - mówił Matwiejczuk. - Polsat jest jedynie pośrednikiem w dotarciu do studenta. To uczelnie ustalają wysokość czesnego, ich władze decydują o przyjęciu na dany kierunek studiów. Odbywa się to zgodnie z obowiązującym tam regulaminem. Telestudent otrzymuje własny indeks i legitymację. Oglądanie zajęć i interaktywny kontakt to jednak nie wszystko. Liczy się również samodzielna praca. Nikt nie jest zwolniony z czytania książek - tłumaczył we wrześniu 2000 roku Tomasz Matwiejczuk.

Kanał nie okazał sie jednak konkurencyjny i umarł śmiercią naturalną wraz ze startem Polsatu Sport Extra w 2005 r.

Natomiast niekodowany Polsat Zdrowie i Uroda rozpoczął nadawanie 1 sierpnia 2004 roku. Założeniem twórców było propagowanie zdrowego stylu życia i przekazywanie informacji z zakresu nauki i medycyny. W ofercie programowej można było znaleźć seriale dokumentalne, obyczajowe, komediowe, magazyny medyczne i naukowe. Z powodu niezadowalających wyników oglądalności, 6 października 2008 roku stacja została zastąpiona kodowaną telewizją dla kobiet Polsat CafĂŠ.





Zawartość programów kontrolowała Rada Naukowa, na czele z prof. dr hab. n. med. Pawłem Januszewiczem. Skład Rady naukowej:
* prof. Paweł Januszewicz
* prof. Wojciech Noszczyk
* prof. Tadeusz Popiela
* dr Jacek Bendek
* dr Maria Noszczyk
* dr Tomasz Postuła

Prof. dr hab. n. med. Paweł Januszewicz był także prowadzącym i współtwórcą magazynu informacyjnego Doniesienia medyczne. W programie przedstawiano najświeższe informacje z zakresu nauki i medycyny.

Inną ciekawą pozycją na antenie Polsatu Zdrowie i Uroda był cykl programów pod wspólną nazwą Operacje. Początkowo w ramach tego cyklu pokazywano relacje z operacji plastycznych uczestniczek programu Chcę być piękna. Następnie można było śledzić relacje z zabiegów związanych z życiem i zdrowiem zwykłych ludzi, którym towarzyszyła rozmowa z ekspertami w studio.

Dodajmy, że kanał budził mieszane uczucia. Jedni krytykowali go za niezliczoną ilość powtórek i odbieganie od zakładanej tematyki, a inni zaznaczali, że w ofercie umieszczono kilka ciekawych propozycji.

Z kolei Polsat Futbol wystartował 17 września 2009 roku tuż przed 18:00. Był to kanał tematyczny Telewizji Polsat, który poświęcono wyłącznie piłce nożnej. Pierwszą propozycją nowej stacji było godzinne studio przed meczami Ligi Europejskiej UFEA, które prowadził Bożydar Iwanow. Kanał zakończył emisję 1 czerwca 2012 roku.

17 września 2009 roku o 19:00 w Polsacie Futbol oraz dodatkowych serwisach rozpoczęły się transmisje spotkań Ligi Europejskiej UEFA (na czas rozgrywek Ligi Europejskiej na platformie Cyfrowy Polsat, na zasadzie VOD, i w UPC uruchamiane były maksymalnie cztery serwisy Polsatu Futbol, na których transmitowano równoległe mecze).



Kanał zakończył nadawanie 1 czerwca 2012 roku z powodu nieprzedłużenia praw do Ligi Europejskiej UEFA i niewielkiego zainteresowania widzów stacją. Jego następcą w portfolio kanałów własnych Polsatu jest Polsat Sport Extra HD.



Mecze w Polsacie Futbol komentowali najlepsi dziennikarze sportowi: Mateusz Borek, Bożydar Iwanow, Roman Kołtoń, Paweł Wójcik, Przemysław Pełka, Andrzej Janisz, Tomasz Włodarczyk, Marcin Feddek, Cezary Kowalski, Grzegorz Michalewski, Piotr Przybysz, Marcin Lepa, Piotr Galiński oraz Szymon Rojek.



Poza transmisjami i retransmisjami meczów, w ramówce Polsatu Futbol znajdowały się również pasma publicystyczne, m.in.: program „Cafe Futbol” (niedziela) oraz magazyny ze skrótami spotkań lig krajowych (poniedziałki i wtorki).



TV ODRA – to sieć lokalnych telewizji, które były dostępne analogową drogą naziemną oraz w sieciach kablowych.

Wykaz kanałów:
ODRA – Jelenia Góra (producent programu: DAMI)
ODRA – Zielona Góra (producent programu: ODRA)
ODRA – Wrocław (producent programu: TEDE)
ODRA – Lubin (producent programu: TVL)
ODRA – Gorzów Wielkopolski (producent programu: Gorzowska.tv)

Były to oficjalne nazwy, zawarte w koncesji, jednak na antenie w większości przypadków stosowane były inne, np. TV4 TEDE (ODRA – Wrocław), nawiązujące do rzeczywistych producentów programów. Wszystkie stacje lokalne dzieliły czas emisji z TV4 – Czwórką.

Koncesje TV ODRA należały do Telewizji Polsat. Wszystkie stacje zawiesiły emisje po wyłączeniu nadajników analogowych i już nigdy nie powróciły do emisji.



Przypisy: polish-tv.prv.pl, korba.pl, Rzeczpospolita, sat-digital-tv.isp.net.pl
Zdjęcia: en.kingofsat.net, sat-digital-tv.isp.net.pl
Sponsor

Ankieta

Jak oceniasz pełny skład 8. edycji programu "Twoja twarz brzmi znajomo"?

Dobrze

Źle

Nie mam zdania